Sunday, January 28, 2007

Syaitan (Rebiu)


Cerita ini bukan untuk semua. Yang otak cetek-cetak bleh pi main jejauh.... tengok Kuntilanak ker haper ker. Jalan cerita memang putar belit dan teramat ler slow nak mampus. Ader ler awal-awal tu nak terlelap pasal slow giler. Tetapi separuh masa kedua citer nie memang best. Arahan Bade memang mantap... Que Haidar sekali lagi memegang watak dengan amat handal sekali. Dah ler muka dia horror sesuai dengan watak psycho dia dalam cerita ini. Sayang sekali dia bukan watak utama. Lisdawati ternyata lakonan nya biasa-biasa jer. Harap jer muka cun....script sepatah dua jer.


Heh...Rosyam macam...hmmm....macam kurang menyerlah. Tak tau ler aper yang kurang tapi watak yang dia pegang tue macam orang kurang siuman...kurang siuman yang psycho. Jangan ambil tajuk cerita ini secara bulat-bulat. Jalan cerita dia bukan direct tapi banyak pusing-pusing.


Kalau diceritakan kat sini plot nya simple...si isteri nak bunuh si suami pasal si suami bukan yang dicintai. Kira kes kahwin paksa ler nih.... tapi cara dia cerita amat lain dari yang menjadi kebiasaan filem Melayu. Kalau nak kata best ker idak...hmmm....aku tau aku suka jenis filem belit-belit. So kapada penggemar cerita belit-belit confirm korang suke lah....nak kata horror tak jugak. Tapi ader ler terlompat sekali sekala. Tapi yang confirm cerita nih amat psycho~! Rating aku? Dari 5 bintang aku bagi 3.... semua pasal citer nie amat psycho. Owh dan aku dah mual perasan yang sekarang nih adalah musim filem horror tempatan. Macam buah pulak ader musim-musim.

2 comments:

Ajami Hashim said...

aku dah agak filem ni payah org nak suka.. trylah search kat blog/google/yahoo coz cemuhan dah mula kluar sana-sini.. btw, ksian ko kena kacau 'syaitan' pompuan2 yg duduk keliling kau kt cinema tuh!.. qah! qah! qah!

NuRaNi HaZa said...

baru tgk filem ni semalam.yes, ceritanya berbelit.lain dari yg lain.best!dari 10, bg 7. awal cerita,terasa macam Muslim adalah seorg penghidap schizophrenia.tapi, bila dah lama2,mcm tak logik pulak kalau dia schizo sbb Lia pun nampak apa yang dia nmpak.bila dah tau dia koma lepas kena langgar dgn Mahmud, barulah jln cerita clear.tp still tak boleh making sense peristiwa dia jatuh tuh.sesiapa boleh bantu?

part fav: "saya ceraikan awak dgn talak tiga" (sambil meletakkan gambarnya).zass!